Monday, July 11, 2011

~Manisnye Kurma Ini~

2-3 taun lepas, bile aku tgk orang bergaduh atas politik,
aku meluat..meluat n lari,sambil mengutuk (bayangkan ;))
lari sampai aku taktau pon ape parti yg ade kat malaysia selain pas n bn

skng aku takmo benci, aku taknak jijik n lari bile orang berbicara mengenai politik
politik itu kotor, politik itu bermasalah, politik malaysia teruk
kalau aku lari dari masalah2 takutkan masalah2 tu menyusahkan aku..
kalau aku jauhkan diri dari yg jijik itu takut terkotorkan badan aku..
kalau semua orang khususnya muslim tak nak berhadapan dengan realiti politik dekat malaysia sekarang ni..
takut2 orang yang tak sepadan akan memegang kuasa..
takut2 islam hilang, sekular yg mengganti
bukannya aku nak kuasa perdana menteri..tu yg tetibe aku merapu kat sini

aku nak cakap, kita semua..
ya kita semua
dalam sejuta pemuda/pemudi islam kat tanah air kita..
takkan takde seorang yg mampu..
seorang yg mampu berdiri as politician kat malaysia nih
mesti ada..
memang ada..
cume hilang sebab takut bergelumang dengan masalah..
cume hilang sebab tak suka dengan yang kotor..biarle masyarakat tenggelam..
janji kopiah aku tetap putih
ape politik itu kotor ke??..
cube google tengok balik ape maksud politik..
politics, science or art of governing..
takde ape yg kotor pon dalam definition tu..
so kenapa ramai antara kita yg lari? 

bile seorang berbincang mengenai politik
tak bermaksud die seorang pembangkang
tak bermaksud sampai scholarship die lepas ni kene tarik..
tak bermaksud die tak bole cakap banyak hanya sebab die mude, tak tau ape..
tapi bile dah berbincang mengenai politik..
ingat balik kite ni muslim, ade prinsip yg kite tak bole cairkan

bile die berbincang mengenai berita video lucah..
dia berbincang mengenai isu..
tapi tak cepat menyangka yang bukan2..
kan banyaknye sangkaan tu adelah dose..tak caye bukak quran,surah 49(ade 18 ayat je dalam surah tu..pi tgk sesatu) 
die tak cepat mengenai sape betol sape salah..
die tak cepat datangkan kesimpulan..menuding sape yang ade kat video tu..
or die tak cepat simpulkan video tu merupakan satu fraud dari opposing side..
apatah lagi, die tak cepat sebarkan berita yang lansung tak dikaji..telan bulat muntah pon bulat
takut2 die timpekan kat satu kaum dengan perkare yg tak dingini..
atas ignorance die sndiri.. 

bile die bincang ttg webiste govrnment kene hack..
die tak sewenang2 nye bersorak kehappyan..kenape kite nak happy???
or die tak sewenang2 datangkan tuduhan kpd mane2.."kan PRu dah nak dekat, ni taktik nak nmpk kerjaan lembek a ni"

bile die tau kuar kat malaysiakini pasal peruntukan untuk laman fb,
die tak cepat mengkritik,
tanpe die dengar ape KATE MENTERI pasal peruntukan tu..
ini asal nampak satu pihak macam bersalah,tanpe dapatkan penjelasan teros hangin
kan tak alih2 dah tersalah..
berita dah kite sebar..dekat fb abeh dah mencarut..
alih2 salah..agaknye hilang ke dosa setakat delete post yg tersalah kat fb?(korang faham ke example yg nih)

bile die tau betaun2 cukai tak dikenakan kat satu syarikat
die tak terus bangun, cakap kerajaan bodo..buat rugi rakyat
tanpe die tau ape polisi, ape kebiasaan,
bile mane negare MENJEMPUT syarikat luar masuk..

 bile die dengar hukum hudud,
die tak tolak terus n cakap hukum ni tak relevant,
die gak tak teros nakkan kerajaan tegakkan hudud hari ni gak..
walaupun maybe time tu zakat tak digerakkan dengan sempurna,(aku tak ckp ni hal yg tgh berlaku)
walaupun maybe time tu korup tgh berleluase tak mampu dibendung,
musafir n perang ;))(pehal tetibe musafir n perang?)

aku tertarik dengan harapan sorang ni
die harapkan satu generasi,
generasi yg butakan warne bendera,
tapi nampak ape yg benar ape yg salah..
satu generation yg mane paradigm dyorng tak terikat dengan parti..
(anjakan paradigma tu bukan batu loncatan XD, paradgima tu care n konsep kite membuat assumption)

aku bukan yg patot bercakap..
tapi aku terase nak cakap lepas aku tgk ape situation kekawan aku kat sini,
bagi sape2 yg takut2 nak tau isu politik..bangun weyh
kite perlukan orang cam korang bangun, untuk pimpin kitorng satu mase nnt..
bagi sesape yg dah amek langkah mengetahui isu nih..
jage2 aa..darah orang mude ni panas..ni semua orag tahu..
tapi jangan darah tu gune untuk naikkan parti
gunelaa darah tu untuk naikkan islam n masyarakat..lagi bernilai aku rase 

jangan sebab meluat, korang takmo amek tau
pastu takmo mengundi..
jangankan sudah kalau ade yg tak kene, 
banyak plak bunyi yg kuar..bagaikan manisnya kurma ini..:DDD 

banyak eg. aku kasik, macam aku ni pro kerajaan je..
aku tak pro memane, yg penting niat d hati XD...

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Hello Blogger!
    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete